Referanser

Dette er noen av navnene vi er stolte av å ha utviklet gjennom en årrekke. Vil du se alle navnene? Ta kontakt.

Send e-post

TIMIK

Timik AS (tidligere AkuMed AS)  er et nordisk medisinkteknisk selskap, med fokus på medisinsk utstyr og utstyr for behandling og diagnostisering av kroniske sykdommer, samt avansert utstyr i idrettsmedisin, fitness og rehabilitering.

 

TIMIK betyr ’kropp’ på inuit (eskimoenes språk), og er derfor velegnet som betegnelse på et selskap der helse, behandling, helbredelse og kropp står i fokus.  Les mer om TIMIK her: TIMIK>>

TikkTalk

Skiwo, et globalt nettverk for tolketjenester, er nå blitt til TikkTalk!  Navnet er utviklet av NameAbrand og vi synes det er stor stas å se det lansert. Vi ønsker lykke til videre!

Les mer om saken her: TikkTalk>>

Neomondo

Kleskolleksjonen Neomondo er lansert, og NameAbrand er stolte over å ha utviklet navnet. Produktene selges kun i XXL`s butikker, og er utviklet for selskapet Brand Machine Europe AS. Design: Panorama Design AS>>

 

Autoria

Velkommen AUTORIA! NameAbrand har utviklet et nytt, overliggende navn for de tre bilforhandlerne Oppegård Bil AS, Motorsenteret Ski AS og Torp Auto, som i dag opererer som ett selskap. Kunden ønsket et indikerende navn for virksomheten, som likevel sier noe om bransjetilhørigheten. Merkevarens kjerneverdier var ønsket avspeilet både i navnet og profilen forøvrig: Åpen og ærlig, initiativrik, omtenksom og tydelig. Autoria er et konstruert navn som har en klar assosiasjon til selskapets virke i seg. AUTO gir seg selv, og endelsen –ORIA viser til «motor» på en indikerende måte. I tillegg kan vi finne en aldri så liten link til det norske ordet «historie» også, - historien om motoriserte kjøretøy. De språkkyndige vil også vite at Autoria betyr "forfatterskap" på spansk, - og navnet viser dermed til et selskap som i fremtiden vil skrive en historie om sin kunnskap og kompetanse. Navnet kan også vise til et sted eller et land der motorkjøretøy står i sentrum, - et sted der man er eksperter innen faget. Den grafiske profilen er vakkert utviklet av designbyrået The Good Guys>>

MyCall

MyCall er telefonioperatøren Lebaras nye navn. MyCall er et hyggelig og imøtekommende navn, og indikerer at man selv har et slags ”eierskap” til selskapet og til sitt abonnement. MyCall betyr naturligvis ”min telefonsamtale”, men samtidig kan det også ha andre betydninger som ”mitt valg” eller ”min avgjørelse” – noe som viser til en bevisst handling i forhold til hvilken telefonoperatør man har valgt. Design: Brandlab Oslo>>

Inspira

Hennig Olsen Is er ute med nok en fristende nyhet; serien INSPIRA - Premium iskrem! Navnet indikerer inspirasjon, og har positive verdier som begeistring, gnist, impuls, stemning og ånd, - alle betydninger som går direkte på verdiene Hennig-Olsen Is ønsker å uttrykke i forbindelse med dette overliggende navnet. Inspira viser til nytelse i form av glede, de gode øyeblikkene gjennom god stemning, og oppmuntrer til det lille ekstra. NAM!

TINE STYRK

Den 1. september 2012 lanserer Tine sitt nye melkeprodukt "TINE STYRK". Melken er fettfri (skummet melk) med smak og utseende som lettmelk, men inneholder 50 prosent mer proteiner og 50 prosent mer kalsium sammenlignet med annen melk. Den er også filtrert (konsentrert), slik at det naturlig blir et høyere innhold av protein og kalsium. For å få dette til bruker Tine 1,5 liter melk til å lage 1 liter Tine Styrk. Navnet "STYRK" viser til melkens produktfordeler; nemlig at den blant annet er god for muskler og skjelett. Samtidig er navnet STYRK tøft og rett på sak.

Stokke

Xplory er navnet på Stokke Gruppens internasjonale satsing; en multifunksjonell barnevogn. Vognen er et revolusjonerende produkt og introduserer en helt ny kategori barnevogn. Høy sittestilling gjør at barnet får en fantastisk oversikt og kan utforske verden på en ny måte. Ergonomi har stått sentralt i utviklingen av vognen. Navnet Xplory understreker barnet som utforsker, men også det unike med den nye barnevognen. Stokke allerede mottatt to priser for produktet. De har også fått "trendpris" i Paris, samt prisen for mest innovative produkt i London.

 

Fryd

Ostecompagniet har samlet en gruppe oster under et felles merke til en osteserie som har fått navnet FRYD. FRYD viser til Ostecompagniets slogan - "Det skal være enkelt å velge smakfulle nytelser». FRYD er et godt, norsk ord som viser til glede og inspirasjon. FRYD betyr naturligvis fest, fornøyelse, glede, jubel, lykke og lyst – og viser dermed til de gode stundene, kosen, gleden og smakfulle nytelser. FRYD viser at «ost er kos», i tillegg til å inspirere og appellere til å forsøke de gode ostene.

Gnist Barnehager

Grønmyr Barnehage endrer navn til GNIST BARNEHAGER. Gnist er et positivt ladet ord som viser til iver og glød, begavelse, inspirasjon og talent. Alle disse betydningene viser til Grønmyrs verdier og ønske om å yte det aller beste for de små. Et glødende ønske om å gi barna omsorg og kjærlighet, - et ønske om å knytte verdifulle bånd til barna. Gnist er sprekt og levende, - engasjerende og nytenkende samtidig som det er et annerledes og inspirerende ord på en barnehagegruppe. Gnist Barnehager >> - brenner for å bringe frem det beste i barnet ditt.

Nortura

Fusjonen Gilde/Prior har fått navnet NORTURA. Navnet henviser direkte til Norge og det engelske ordet ”nurture” som blant annet betyr næring eller føde. I tillegg henspeiler navnet direkte på ordet ”natur”, og gir oss klare assosiasjoner til ”kultur” og norske tradisjoner. Navnet går rett til kjernen av selskapets virksomhetsområde med sine klare assosiasjoner til mat, næring og sunnhet. Navnet ligger godt i munnen, er lett å huske og uttale, både på norsk og internasjonalt.

YT

Den nye serien fra Tine har fått navnet YT, og betegnes som selskapets største stasning noen sinne. Serien er utviklet i samarbeid med Olympiatoppen. YT er en serie produkter som gir folk best mulig næringstilskudd før, under og etter en treningsøkt, samtidig som det skal smake godt. Navnet YT viser til aktivitet, prestasjoner og ytelse på alle nivåer – om man trener en eller flere ganger i uken, eller bare trenger påfyll i en hektisk arbeidssituasjon. Navnet er utviklet i samarbeid med Tangram Design>>

 

Strex

Telenor, TeliaSonera og Tele2s felles selskap for mobilbetaling i Norge endrer navn fra mPayment til Strex. Selskapet, som i dag håndterer over 40 millioner transaksjoner årlig, lanserer samtidig ny plattform som vil gi nye muligheter, og gjøre mobil betaling enda enklere og mer tilgjengelig. Navnet Strex er oppegående, kort og moderne og viser til hurtighet og effektivitet. Design: Brandlab Oslo>>

 

Premium Chicago - Peppes Pizza

Siste kvartal av 2012 fikk NameAbrand det spennende oppdraget med å gjennomføre en navnprosess på flere nye pizzalinjer for Peppes Pizza. To av linjene er nå navngitt og lansert, - og vi er stolte av å vise frem den aller første som er FREESTYLE California. Pizzalinjen FREESTYLE California er navnet på en smeltedigel av nyskapende smakskombinasjoner basert på råvarer fra en hel verden, servert på en tynnere bunn. California style er inspirert av Californias eventyrlystne pizzakultur. California Freestyle viser til de utallige variasjonene som finnes av denne type pizza;- man er fristilt til å velge og alt er lov! Uttrykket FREESTYLE brukes også i mange ulike sportssammenhenger, og viser til fart og spenning, - og gjerne utradisjonell kjøring/gjennomføring. Freestyle understreker hva slags type pizza vi snakker om; en «fristilt» pizza der alt er mulig!

 

Amesto

Amesto er det nye overliggende navnet for de ulike regnskaps- og softwareselskapene i Spabogruppen AS. Navnet signaliserer soliditet og kunnskap, og rommer de ønskede verdier i alle arbeidsfelt. Navnet er lett å uttale, lett å huske, og fungerer godt internasjonalt.

Vard

STX skifter navn til VARD. STX OSV er kjøpt av den italienske gruppen Fincantieri og har i den forbindelse byttet navn til VARD™. NameAbrand har vært Brandlab Oslos samarbeidsparter i navnprosessen, og har utviklet navnet VARD for lanseringen. Det nye navnet stammer fra det norske «varde», som markerer den trygge leden til sjøs og reflekterer tradisjoner og maritim forankring. I generasjoner har selskapet på nord-vestlandet bygget og tilpasset avanserte offshore- og spesialfartøy, og utviklet en sterk innovasjonsevne for systemer og løsninger innen skipsbygging. Brandlab Oslo har vært oppdragstager for STX OSV, og vi er stolte over å ha fått samarbeide med byrået i navnprosessen. Design: Brandlab Oslo>>

 

Espira

Barnebygg Gruppen AS både bygger og drifter barnehager i Norge. Driftsselskapet trengte et nytt navn som ikke indikerer bare byggvirksomhet, og som også egner seg for posisjonering og differensiering. Det nye navnet ble ESPIRA som er utledet av både ”inspirasjon” og fra ”å spire”. I tillegg finner vi ordet ”spirit” som henspeiler pågangsmot og holdning, - også dette gode verdier for barnehagedrift som stiller med god kompetanse og arbeidsvilje. Design: Helene Skjelten Ligeti, Designranch>>

 

Virke

Den 28. september 2011 lanserte HSH sitt nye navn, VIRKE. Navnet assosierer til arbeidsgiveroganisasjon og HSH`s fundament og verdier. VIRKE er et aktivt ord som både handler om arbeid og at ting skal "virke"/fungere. Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Brandlab Oslo. Design: BrandLab Oslo>>

 

Brakar

Buskerud kollektrivtrafikk AS har skiftet identitet, og heter nå BRAKAR. Selskapet har tidligere mottatt mange tilbakemeldinger på at navnet deres var ugreit å huske og vanskelig å bruke, - og derfor har de nå valgt et kortere og enklere navn. Navnet BRAKAR viser til fylkesvåpenet i fylkeskommunen Buskerud der bjørnen er hovedelementet, og forteller om Vassfaret og traktene rundt som var kjent for sine bjørnestammer. Bjørnen representerer kraft og styrke, men også tradisjon og kultur i Buskerud. Dette er egenskaper selskapet identifiserer seg med, og akkurat som bjørnen vil de sette spor etter seg. Brakar er et hyggelig og innbydende navn, samtidig som det er menneskelig og omgjengelig, lett å uttale og huske, - og samtidig litt humoristisk. Utviklingen av ny identitet er et samarbeid med Salto Design AS (per dato nedlagt).

 

Kringom

KRINGOM er endelig lansert; kollektivtilbudet i Sogn og Fjordane fylkeskommune har fått nytt navn. Dette har vært et spennende og hyggelig oppdrag for NameAbrand, og det er godt å se at navnet er i bruk. Kringom er både et bokforms- og nynorskuttrykk, samtidig som det rett og slett er et synonym av rundt eller om, og har betydninger som att og fram, fram (frem) og tilbake, hit og dit, her og der, omkring. Alle disse betydningene går direkte på kollektivtilbudets virke, og passer dermed godt som et solid og norsk merkenavn.

 

Navnet ble i 2016 kåret til årets bedriftsnavn av Språkrådet, i samarbeid med Nitimen og Arne Hjeltnes.

 

Læringslivet

Navnet på NHOs årskonferanse 2014 er «Læringslivet», og NameAbrand er stolte over å kunne legge det til på vår referanseliste. Vi lærer gjennom hele livet. Vi lærer på ulike måter hver eneste dag enten vi er i barnehage, på skolen, i høyere utdanning, på arbeidsplassen eller sammen med venner og familie. Det er summen av alt dette som er læringslivet. Og det er læringslivet som gir oss kompetansen, produktiviteten og konkurransekraften vi lever av.

Alliero

Brendmoe & Kirkestuen AS har tidligere hatt en posisjon som kun malemestere. Selskapet har imdilertid nå vært igjennom en stor endring, både hva gjelder personale og ønsket posisjon, og trengte derfor et nytt selskapsnavn. Fra å være kun malemestere, anser selskapet seg selv nå som Norges ledende totalleverandør innen rehabilitering av overflate. Navnet ALLIERO indikerer ordet "allianse", altså å inngå en forbindelse til noen – alliere seg med noen. Navnet viser til samarbeidsvilje – en allianse mellom fagfolk, - men også mellom oppdragsgiver og –tager. ALLIERO viser til fellesskap og flere medarbeidere, noe som er viktig for et håndverkerfirma der kvalitetssikring er et ”must”. Det grafiske uttrykket er utviklet av Bruno Oldani, Oldanidesign>>

 

Bavac

Navn på superundertøy fra Elite Sport AS.

Vegard Ulvangs selskap Elite Sport AS lanserer høsten 2002 et nytt merke på markedet for superundertøy. Profilerte sportsutøvere som Kari Traa, Bente Skari, Anders Aukland og Vibeke Skofterud blir frontfigurer i lanseringen. Navnet Bavac ble utviklet på bakgrunn av verdier som grensesprengende, ekstrem og nyskapende, med gode assosiasjoner til barskt klima og optimal funksjonalitet. Bavac lanseres først i Norge. En av forutsetningene for navnutviklingen var lansering av Bavac som et internasjonalt merke på sikt. Design: Panorama Design AS>>

 

Les mer om saken her: